XXVI Tatrzańskie Sympozjum Naukowe

 Zarys tematyki, szczegółowy program, patronaty >>

XXV Tatrzańskie Sympozjum Naukowe

Założenia i obszary tematyczne XXV Sympozjum

Podstawowym celem Jubileuszowego XXV Tatrzańskiego Sympozjum Naukowego było prowadzenie rozważań na temat naczelny: „Możliwości wyzwalania potencjału dydaktyczno-wychowawczego Edukacji jutra”.

Edukacja obejmuje procesy kształcenia (nauczania i wychowania umysłowego), wychowania (moralnego, estetycznego, zdrowotnego), opieki, animacji społecznej, profilaktyki obejmującej dzieci, młodzież i dorosłych. Kluczowymi składnikami edukacji są kształcenie i wychowanie. Mają one duży potencjał, który można wyzwalać w przyszłości, a są nim wartości, z których wywodzone są cele i zadania edukacyjne, przede wszystkim klasyczna triada wartości naczelnych:

  • PRAWDY (m.in. wiedzy prawdziwej, mądrości, myślenia krytycznego, myślenia twórczego),
  • DOBRA (np. wolności, demokracji, sprawiedliwości, współdziałania, solidarności),
  • PIĘKNA (w tym: przeżyć estetycznych, postaw twórczych, zdrowia, sprawności fizycznej).

Jednak w życiu jednostkowym i zbiorowym występują także antywartości, takie jak: fałsz, zło, brzydota, i ich pochodne, m.in. niesprawiedliwość, autorytaryzm, zaburzenia w zachowaniu uczniów i wychowanków, przemoc w szkole i poza nią. W edukacji jutra pożądane będzie zarówno wyzwalanie wartości, jak i przeciwdziałanie antywartościom, ograniczanie ich występowania. W związku z powyższym w trakcie Sympozjum ważnym było:

  1. Podjęcie tematyki związanej z: 1) celami i zadaniami edukacji jutra; 2) procesami kształcenia, wychowania, opieki, animacji społecznej, profilaktyki; 3) efektywnością tych procesów; 4) z podmiotami edukacji (przede wszystkim nauczycielami, wychowawcami, uczniami, wychowankami, rodzicami); 5) uwarunkowaniami efektów tych procesów.
  2. Nawiązanie do wiedzy z aktualnych polskich badań empirycznych nad edukacją, w tym do badań diagnostycznych, wyjaśniających oraz do badań eksperymentalnych, a także nawiązanie do doświadczeń praktycznych, do innowacji pedagogicznych.
  3. Nawiązanie do wiedzy z badań historycznych i badań porównawczych.
  4. Nawiązanie do wiedzy z badań z nauk pokrewnych dla pedagogiki – głównie z nauk filozoficznych, psychologicznych, socjologicznych.

W toku Sympozjum istotne było rozwinięcie zagadnienia przygotowywania nauczycieli i wychowawców do edukacji jutra (kształcenia, dokształcania, samokształcenia), nie tylko w zakresie efektywnych sposobów prowadzenia procesów edukacyjnych, lecz także – co dziś jest coraz ważniejsze – do:

  1. umiejętnego reagowania na: agresję uczniów i wychowanków, uzależnienia dzieci i młodzieży, ich zachowania ryzykowne, jak również na cyberprzemoc;
  2. celnego prowadzenia kształcenia i wychowania uczniów z defektami rozwojowymi (fizycznymi i psychicznymi), uczniów i wychowanków z niepełnosprawnościami oraz przejawiających zaburzenia w zachowaniu.

prof. dr hab. Stanisław Palka
Przewodniczący Komitetu Naukowego XXV TSN

XXIV Tatrzańskie Sympozjum Naukowe

Problematyka seminarium obejmowała:

  • wartości, cele, zadania  edukacji jutra w zakresie wychowania, kształcenia, opieki, animacji, profilaktyki. Prognozowanie rozwoju edukacji jutra. Projekty zmian edukacji w skali makro i mikro.
  • diagnozowanie, wyjaśnianie, rozumienie, interpretowanie składników współczesnej edukacji (procesów i funkcjonowania podmiotów) od wychowania przedszkolnego do studiów doktoranckich – przesłania na przyszłość.
  • pozytywne i negatywne uwarunkowania procesów edukacji, formalne i nieformalne oraz wewnętrzne i zewnętrzne składniki uwarunkowań – przesłania na przyszłość.
  • wiedza z doświadczeń i badań pedagogicznych (historycznych, porównawczych) oraz z innych (pozapedagogicznych) nauk w analizie współczesnej edukacji – przesłania na przyszłość.
  • zmienianie edukacji: eksperymenty pedagogiczne, próby eksperymentalne, badania w działaniu, innowacje pedagogiczne (treściowe, metodyczne, organizacyjne) – z myślą o edukacji jutra.

XXII Tatrzańskie Sympozjum Naukowe

Problematyka seminarium obejmowała:

  1. Metodologiczne problemy badań edukacyjnych.
  2. Polityka edukacyjna.
  3. Uwarunkowania edukacji.
  4. Aksjologiczne i teleologiczne problemy edukacji jutra.
  5. Jakość kształcenia i niepowodzenia szkolne. Podstawa programowa a wymagania edukacji jutra. Ewaluacja postępów w nauce uczniów i studentów.
  6. Zagrożenia wychowawcze wyzwaniem dla szkoły jutra.
  7. Wychowanie przedszkolne, wczesnoszkolne i szkolne w perspektywie jutra.
  8. Edukacja spersonalizowana. Szkoły rodzinne.
  9. Różnorodność (w aspekcie płci, wieku, rasy, wyznania, pochodzenia…) wyzwaniem dla edukacji jutra.
  10. Liderzy edukacji szkolnej. Autorytet w edukacji.
  11. Czas jako wartość oraz jego organizacja i spędzanie. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne w edukacji jutra.
  12. Potrzeba aksjologii na studiach pedagogicznych.
  13. Rola dydaktyki w edukacji i naukach o niej.
  14. Edukacja a nowe technologie i formy kształcenia (e-learning, uczenie się przez całe życie). Innowacje w edukacji.
  15. Kapitał ludzki a edukacja jutra. Aktualne i perspektywiczne problemy edukacji pro-zawodowej i zawodowej.
  16. Emigracja zarobkowa młodych Polaków i jej skutki.
  17. Istota uniwersytetu, jego tożsamość, etos, misja i dziedzictwo. Uczelnie niepubliczne w poszukiwaniu tożsamości.
  18. Podstawy prawne szkolnictwa wyższego.
  19. Efekty kształcenia, Krajowe Ramy Kwalifikacji i problematyka parametryzacji w szkolnictwie wyższym.
  20. Oświata dorosłych. Kształcenie ustawiczne. Uniwersytet Trzeciego Wieku.
  21. Tradycja i nowoczesność w edukacji i naukach o niej.
  22. Rola harcerstwa w wychowaniu młodzieży.
  23. Współczesna rodzina w perspektywie wyzwań i zagrożeń. Edukacja prorodzinna.
  24. Nauka, wiedza i wiara w kontekście edukacji jutra.
  25. Pamięć, Ojczyzna, patriotyzm, tożsamość i dziedzictwo narodowe w edukacji jutra.
  26. Kultura fizyczna (wychowanie fizyczne, sport, krajoznawstwo, turystyka, rekreacja) i wychowanie zdrowotne w edukacji jutra.

HUMANITAS Pedagogika i Psychologia

dawniej:  Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika

Za artykuł zamieszczony w czasopiśmie HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, zgodnie z punktacją określoną w Wykazie czasopism naukowych MNiSW Autor otrzymuje 40 pkt.

.Numery, których wydanie zostało zaplanowane na dany rok kalendarzowy, ukazują się  w drugiej połowie roku.

Informacje dotyczące czasopisma, w tym informacje niezbędne do poprawnego przygotowania artykułu (tj. tematyczny zakres zainteresowań, wymagania dotyczące konstruowania artykułu, wymagania redakcyjne) oraz wewnętrzna procedura dotycząca prac wydawniczych (od zgłoszenia artykułu do jego publikacji), znajdują się na stronie internetowej:
https://humanitas-pedagogika.publisherspanel.com/

Artykuły do czasopisma prosimy zgłaszać wyłącznie za pomocą panelu redakcyjnego czasopisma dostępnego na stronie:
https://editors.publisherspanel.com/ppanel/index.

W ramach patronatu medialnego czasopisma nad Tatrzańskim Sympozjum Naukowym Edukacja jutra, do prac redakcyjnych mogą być kierowane teksty, które:

  • obejmują tematykę zgodną z linią przyjętą w czasopiśmie,
  • są przygotowane zgodnie z wymaganiami opisanymi na stronach internetowych czasopisma,
  • zostaną przesłane w terminie,
  • uzyskają dwie pozytywne recenzje wydawnicze.

Komunikat 1

mają zaszczyt zaprosić na XXVIII

Sympozjum odbędzie się w dniach 20–22.06.2022 r. w Zakopanem
w Ośrodku Konferencyjno-Wypoczynkowym „HYRNY”, przy ul. Piłsudskiego 20.

Zaproszenie do pobrania w pliku: TUTAJ

Formularz zgłoszenia udziału w XXVIII Tatrzańskim Sympozjum Naukowym do pobrania w pliku: TUTAJ

Tematyka

Debatowanie na temat „edukacji jutra” ma ograniczenia związane z polityką oświatową wyznaczoną przez politykę elit władzy stosowaną przez kolejne polskie rządy, ta polityka oświatowa wyznacza naczelne idee edukacyjne, ramy treści kształcenia i wychowania, nadzór administracyjny nad dyrektorami szkół i nauczycielami. Zygmunt Mysłakowski w opublikowanej w 1936 roku książce pt. „Nauczanie żywe a podręcznik szkolny” (Lwów1936, Nakładem Księgarni Pedagogicznej we Lwowie, H. Łopieński, R. Spineter) w rozdziale pt. „Pozapedagogiczne czynniki nauczania” napisał, że „…rzeczywistość szkoły nie jest współrozciągła z autonomiczną teorią wychowania czy nauczania; nakrywają się one tylko częściowo. Praktyczna pedagogika i systemy organizacyjne szkoły nie są obojętne dla takich czynników, jak kościół, państwo, sfery gospodarcze etc. Cały układ stosunków społecznych ciśnie na szkołę, urabia ją w myśl swoich
postulatów, będących wyrazem kompromisu różnorodnych interesów grup.” (s. 7). Tak się rzecz ma i współcześnie, teoria i praktyka (metodyka) kształcenia i wychowania zderza się z polityką oświatową (nie jest „współrozciągła”) niekiedy zawłaszczającą znaczną część pola edukacji.

My na XXVIII Tatrzańskim Sympozjum Naukowym jesteśmy związani z teorią i praktyką a nie z polityką oświatową i z tej pozycji podejmujemy próby wskazania potrzeb i możliwości kształtowania tego, co określamy mianem „edukacji jutra”. Niżej nakreślam 11 wskazówek i propozycji do rozważenia przez Uczestniczki i Uczestników XXVIII TSN w 2022 roku.1.

  1. Co się tyczy tematyki referatów, głosów w dyskusjach trzeba zwrócić uwagę na stałe elementy edukacji
    „wczoraj”, „dziś”, „jutro”, do których należą kształcenie nauczanie i wychowanie umysłowe (temu
    wychowaniu, przede wszystkim rozwijaniu myślenia krytycznego i twórczego uczniów należy przydać
    znacznie większe znaczenie), wychowanie: moralne, estetyczne, zdrowotne (temu trzeba dać więcej miejsca)
    a także wychowanie obronne, opieka, profilaktyka, animacja społeczna i kulturowa. W tym zakresie można
    rozważać m.in. możliwe cele i zadania pracy nauczycieli i wychowawców, metody, formy, środki, ewaluację,
    elementy swobody nauczycieli, uczniów i rodziców.
  2. Referaty i głosy w dyskusji warto wspierać na danych z badań empirycznych ilościowych i jakościowych
    (ale i z doświadczeń osobistych, praktycznych) związanych z pytaniami: Co jest „dzisiaj”? (badania opisowe,
    diagnostyczne, wyjaśniające) odpowiedzi mogą służyć do projektowania zmian, Co było „wczoraj?”
    (badania historyczne), Co może i powinno być „jutro”? (badania eksperymentalne, badanie w działaniu,
    innowacje), Co jest w innych krajach? (badania porównawcze, międzynarodowe).
  3. Można dane o edukacji czerpać nie tylko z nauk pedagogicznych ale także głównie z nauk filozoficznych,
    psychologicznych, socjologicznych, etnologicznych.
  4. Istotne do podjęcia dane o zjawiskach i procesach negatywnych wychowawczo (agresji,
    cyberprzemocy, uzależnień, marginalizacji, dyskryminacji, nietolerancji wobec „Innych”) w celu obniżenia
    ich nasilenia w przyszłości.
  5. Trzeba uwzględnić dane o wspomaganiu nauczycieli w kształceniu i wychowaniu uczniów
    z niepełnosprawnościami fizycznymi i psychicznymi (m.in. depresji, prób samobójczych).
  6. Ważne są informacje o modyfikowaniu procesów edukacji w okresie pandemii i zdalnych kontaktów
    nauczycieli, uczniów i rodziców a także dane o relacjach nauczycieli z rodzicami związanych ze
    współdziałaniem i obniżaniem poziomu wzajemnej niechęci, m.in. zachowań roszczeniowych rodziców.
  7. Wystąpienia na Sympozjum „Edukacja jutra’’ mogą się odnosić do wszystkich faz rozwoju człowieka: od
    wychowania przedszkolnego do kształcenia w szkołach wyższych i dalej do aktywizowania osób dorosłych,
    seniorów.
  8. W XXVIII TSN pożądana jest obecność zarówno badaczy naukowych samodzielnych (profesorów,
    doktorów habilitowanych), jak i pomocniczych (doktorów, magistrów, licencjatów), ci drudzy będą tworzyć
    i realizować „edukację jutra”, możliwa jest także obecność praktyków edukacyjnych: nauczycieli,
    wychowawców, opiekunów, pedagogów szkolnych.
  9. Tatrzańskie Sympozja Naukowe realizowane są w formach obrad, wycieczek tatrzańskich, kontaktów z kulturą i sztuką podhalańską na terenie Zakopanego (takie formy zainicjował prof. dr hab. Kazimierz Denek
    twórca wpierw Tatrzańskich Seminariów Dydaktycznych na temat „Oświata na wirażu”, w dalszej fazie
    od 1999 roku „Tatrzańskich Seminariów Naukowych” aż do aktualnej formy „Sympozjów”).
  10. Uczestnictwo w XXVIII TSN wiąże się z indywidualnymi wystąpieniami wszystkich Osób zgłoszonych, bądź w sesjach plenarnych, bądź w grupach panelowych (dyskusyjnych) i co ważne w formie artykułów
    w pracach zbiorowych i zeszytach naukowych, to są znaczące korzyści rozwojowe.
  11. Okres trzech dni Sympozjum stwarza możliwości kontaktów, konsultacji, relacji towarzyskich uczestników, co wyraża się w budowaniu „wspólnoty edukacyjnej” Osób z różnych środowisk Polski.


Zachęcam do udziału w XXVIII Tatrzańskim Sympozjum Naukowym i życzę korzyści oraz satysfakcji z tego udziału.


Prof. zw. dr hab.
Stanisław Palka
Przewodniczący Komitetu Naukowego
XXVIII Tatrzańskiego Sympozjum Naukowego „Edukacja jutra”

Redakcja publikacji

W sprawach dotyczących publikacji w monografii naukowej Tatrzańskiego Seminarium Naukowego Edukacja jutra i czasopisma HUMANITAS Pedagogika i Psychologia, wsparciem merytorycznym służy Państwu:

 

 

 

 


dr Danuta Morańska
Redaktor naukowy monografii
tel.: 603 631 550
e-mail: danuta.moranska@humanitas.edu.pl

 

W sprawach dotyczących publikacji w innych czasopismach, wsparciem merytorycznym służy Państwu:

 

 

 

 


dr hab. Piotr Oleśniewicz, prof. AH

tel.: 601 73 43 39
e-mail: piotr.olesniewicz@humanitas.edu.pl

Dla autorów

Szanowni Państwo,

prosimy o dokładne zapoznanie się z wymaganiami wobec tekstu i jak najbardziej precyzyjne zastosowanie się do nich.

  • Wymagania wobec tekstu – instrukcja >>
  • Wzór struktury tekstu >>