Problematyka seminarium obejmowała:
- Metodologiczne problemy badań edukacyjnych.
- Polityka edukacyjna.
- Uwarunkowania edukacji.
- Aksjologiczne i teleologiczne problemy edukacji jutra.
- Jakość kształcenia i niepowodzenia szkolne. Podstawa programowa a wymagania edukacji jutra. Ewaluacja postępów w nauce uczniów i studentów.
- Zagrożenia wychowawcze wyzwaniem dla szkoły jutra.
- Wychowanie przedszkolne, wczesnoszkolne i szkolne w perspektywie jutra.
- Edukacja spersonalizowana. Szkoły rodzinne.
- Różnorodność (w aspekcie płci, wieku, rasy, wyznania, pochodzenia…) wyzwaniem dla edukacji jutra.
- Liderzy edukacji szkolnej. Autorytet w edukacji.
- Czas jako wartość oraz jego organizacja i spędzanie. Zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne w edukacji jutra.
- Potrzeba aksjologii na studiach pedagogicznych.
- Rola dydaktyki w edukacji i naukach o niej.
- Edukacja a nowe technologie i formy kształcenia (e-learning, uczenie się przez całe życie). Innowacje w edukacji.
- Kapitał ludzki a edukacja jutra. Aktualne i perspektywiczne problemy edukacji pro-zawodowej i zawodowej.
- Emigracja zarobkowa młodych Polaków i jej skutki.
- Istota uniwersytetu, jego tożsamość, etos, misja i dziedzictwo. Uczelnie niepubliczne w poszukiwaniu tożsamości.
- Podstawy prawne szkolnictwa wyższego.
- Efekty kształcenia, Krajowe Ramy Kwalifikacji i problematyka parametryzacji w szkolnictwie wyższym.
- Oświata dorosłych. Kształcenie ustawiczne. Uniwersytet Trzeciego Wieku.
- Tradycja i nowoczesność w edukacji i naukach o niej.
- Rola harcerstwa w wychowaniu młodzieży.
- Współczesna rodzina w perspektywie wyzwań i zagrożeń. Edukacja prorodzinna.
- Nauka, wiedza i wiara w kontekście edukacji jutra.
- Pamięć, Ojczyzna, patriotyzm, tożsamość i dziedzictwo narodowe w edukacji jutra.
- Kultura fizyczna (wychowanie fizyczne, sport, krajoznawstwo, turystyka, rekreacja) i wychowanie zdrowotne w edukacji jutra.