Galeria XXI TSN – 2015 r.

Galeria XXII TSN – 2016 r.

Galeria XXIII TSN – 2017 r.

Galeria XXV TSN – 2019 r.

Galeria XXVIII TSN – 2022 r.

« 1 z 2 »

Podsumowanie XXVIII Sympozjum – Zakopane, 20-22.06.2022 r.

Kolejne Sympozjum już na nami. Po raz kolejny mieliśmy przyjemność spotkać się w gronie naukowców reprezentujących nauki społeczne, którym idee związane z polską edukacją są niezmiennie bliskie. Uczestnicy tegorocznego  Sympozjum z wielką atencją odnieśli się do zagadnień dotyczących teorii i praktyki pedagogicznej podejmując próby wskazania potrzeb i możliwości kształtowania tego, co określamy mianem „edukacji jutra”.

Wykład wprowadzający na tegorocznym Sympozjum wygłosił prof. zw. dr hab. dr h.c. Bogusław Śliwerski, przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.

W sesjach plenarnych szanowni prelegenci zwrócili uwagę na główne trendy i problemy współczesnej pedagogiki wytyczając pole do rozważań prowadzonych w dyskusjach panelowych.

Tematyka dyskusji objęła następujące obszary:

  1. Główne cele, zadania, treści, metody, formy i środki edukacji na wszystkich szczeblach szkolnych: stan aktualny i potrzeby zmian.
  2. Procesy wychowania oraz kształcenia dzieci i młodzieży: wzmacnianie zjawisk korzystnych oraz zmniejszanie nasilenia zjawisk szkodliwych.
  3. Stan i uwarunkowania funkcjonowania głównych podmiotów procesów edukacyjnych: nauczycieli, uczniów, rodziców. Pożądane kierunki zmian.

W swoich podsumowaniach przewodniczący paneli zwrócili uwagę na niezwykle owocną wymianę spostrzeżeń, refleksji, wynikającą z zaproponowanych  przez referentów tematów, które w ramach poszczególnych  dyskusji wzbogaciły posiadane już zawodowe doświadczenie wszystkich uczestników. Ponadto, każde wystąpienie wywoływało refleksję i żywą dyskusję ukierunkowaną na praktyczny walor przedstawianych zagadnień.

Mimo wielkiej różnorodności poruszanych zagadnień i problemów, konkluzje z nich wynikające były zbieżne i dotyczyły nie najlepszej kondycji polskiej szkoły. Uznano, że wskazywane przez prelegentów działania innowacyjne pedagogów-pasjonatów ukierunkowane na unowocześnianie edukacji wymagają zastosowań systemowych. Przyczynia się do tego potrzeba znacznego zwiększenia indywidualizacji kształcenia, polegającej na dostrzeganiu odrębności, predyspozycji i potrzeb każdego ucznia oraz kształtowanie właściwych relacji interpersonalnych, umiejętności współdziałania i wzajemnego szacunku.

Warto dodać, że jak co roku, Sympozjum towarzyszyła wspaniała atmosfera, którą tworzą jego uczestnicy, i która m.in. dzięki możliwości bezpośredniego spotkania u podnóża Tatr po długim okresie pandemii, w połączeniu z góralskim folklorem i możliwością wędrówki po tatrzańskich szlakach, obok walorów naukowych, stanowi niewątpliwy atut wydarzenia.

zdjęcie grupy osób które machają w stronę obiektywu

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i aktywny udział w budowaniu naukowego i społecznego klimatu Sympozjum, sprzyjającego wymianie myśli i wzajemnej współpracy.

Zapraszamy do udziału w XXIX Tatrzańskim Sympozjum Naukowym.

Galeria zdjęć z przebiegu XXVIII TSN

Inne możliwości publikowania

Miejsca w których można publikować artykuły.

  1. Czasopismo „Polska Myśl Pedagogiczna” (ISSN: 2450-4572, 2450-4564)
     100 pkt w Wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów konferencyjnych MNiSW: www.ejournals.eu
  2. Czasopismo: International Journal of Special Education (ISSN: 0827-3383, 1917-7844)
    –70 pkt
    w Wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów konferencyjnych MNiSW: www.internationalsped.com/
  3. Czasopismo: Security and Defense Quarterly (ISSN 2300-8741; eISSN 2544-994X)
    –70 pkt
    w Wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów konferencyjnych MNiSW: www.securityanddefence.pl
  4. Czasopismo „Turyzm/Tourism” (ISSN: 0867-5856, 2080-6922)
    40 pkt w Wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów konferencyjnych MNiSW: www.czasopisma.uni.lodz.pl
  5. Czasopismo „Kultura Przemiany Edukacja” (ISSN 23000-9888)
    – 40 pkt w Wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów konferencyjnych MNiSW: www.repozytorium.ur.edu.pl
  6. Kwartalnik naukowy EDUKACJA (ISSN: 0239-6858, e-ISSN: 2449-8998)
    –  40 pkt
    w Wykazie czasopism naukowych i recenzowanych materiałów konferencyjnych MNiSW: www.edukacja.ibe.edu.pl

Termin składania artykułów do powyżej wymienionych czasopism jest niezależny od terminu organizacji Sympozjum (artykuły mogą być przesłane przed i po Sympozjum). Czas publikacji artykułu zależy wyłącznie od planów wydawniczych redakcji danego czasopisma.

XXV Tatrzańskie Sympozjum Naukowe

Założenia i obszary tematyczne XXV Sympozjum

Podstawowym celem Jubileuszowego XXV Tatrzańskiego Sympozjum Naukowego było prowadzenie rozważań na temat naczelny: „Możliwości wyzwalania potencjału dydaktyczno-wychowawczego Edukacji jutra”.

Edukacja obejmuje procesy kształcenia (nauczania i wychowania umysłowego), wychowania (moralnego, estetycznego, zdrowotnego), opieki, animacji społecznej, profilaktyki obejmującej dzieci, młodzież i dorosłych. Kluczowymi składnikami edukacji są kształcenie i wychowanie. Mają one duży potencjał, który można wyzwalać w przyszłości, a są nim wartości, z których wywodzone są cele i zadania edukacyjne, przede wszystkim klasyczna triada wartości naczelnych:

  • PRAWDY (m.in. wiedzy prawdziwej, mądrości, myślenia krytycznego, myślenia twórczego),
  • DOBRA (np. wolności, demokracji, sprawiedliwości, współdziałania, solidarności),
  • PIĘKNA (w tym: przeżyć estetycznych, postaw twórczych, zdrowia, sprawności fizycznej).

Jednak w życiu jednostkowym i zbiorowym występują także antywartości, takie jak: fałsz, zło, brzydota, i ich pochodne, m.in. niesprawiedliwość, autorytaryzm, zaburzenia w zachowaniu uczniów i wychowanków, przemoc w szkole i poza nią. W edukacji jutra pożądane będzie zarówno wyzwalanie wartości, jak i przeciwdziałanie antywartościom, ograniczanie ich występowania. W związku z powyższym w trakcie

Sympozjum ważnym było:

  1. Podjęcie tematyki związanej z: 1) celami i zadaniami edukacji jutra; 2) procesami kształcenia, wychowania, opieki, animacji społecznej, profilaktyki; 3) efektywnością tych procesów; 4) z podmiotami edukacji (przede wszystkim nauczycielami, wychowawcami, uczniami, wychowankami, rodzicami); 5) uwarunkowaniami efektów tych procesów.
  2. Nawiązanie do wiedzy z aktualnych polskich badań empirycznych nad edukacją, w tym do badań diagnostycznych, wyjaśniających oraz do badań eksperymentalnych, a także nawiązanie do doświadczeń praktycznych, do innowacji pedagogicznych.
  3. Nawiązanie do wiedzy z badań historycznych i badań porównawczych.
  4. Nawiązanie do wiedzy z badań z nauk pokrewnych dla pedagogiki – głównie z nauk filozoficznych, psychologicznych, socjologicznych.

W toku Sympozjum istotne było rozwinięcie zagadnienia przygotowywania nauczycieli i wychowawców do edukacji jutra (kształcenia, dokształcania, samokształcenia), nie tylko w zakresie efektywnych sposobów prowadzenia procesów edukacyjnych, lecz także – co dziś jest coraz ważniejsze – do:

  1. umiejętnego reagowania na: agresję uczniów i wychowanków, uzależnienia dzieci i młodzieży, ich zachowania ryzykowne, jak również na cyberprzemoc;
  2. celnego prowadzenia kształcenia i wychowania uczniów z defektami rozwojowymi (fizycznymi i psychicznymi), uczniów i wychowanków z niepełnosprawnościami oraz przejawiających zaburzenia w zachowaniu.

prof. dr hab. Stanisław Palka

Przewodniczący Komitetu Naukowego XXV TSN

XXIV Tatrzańskie Sympozjum Naukowe

Problematyka seminarium obejmowała:

  • wartości, cele, zadania  edukacji jutra w zakresie wychowania, kształcenia, opieki, animacji, profilaktyki. Prognozowanie rozwoju edukacji jutra. Projekty zmian edukacji w skali makro i mikro.
  • diagnozowanie, wyjaśnianie, rozumienie, interpretowanie składników współczesnej edukacji (procesów i funkcjonowania podmiotów) od wychowania przedszkolnego do studiów doktoranckich – przesłania na przyszłość.
  • pozytywne i negatywne uwarunkowania procesów edukacji, formalne i nieformalne oraz wewnętrzne i zewnętrzne składniki uwarunkowań – przesłania na przyszłość.
  • wiedza z doświadczeń i badań pedagogicznych (historycznych, porównawczych) oraz z innych (pozapedagogicznych) nauk w analizie współczesnej edukacji – przesłania na przyszłość.
  • zmienianie edukacji: eksperymenty pedagogiczne, próby eksperymentalne, badania w działaniu, innowacje pedagogiczne (treściowe, metodyczne, organizacyjne) – z myślą o edukacji jutra.