Podsumowanie XXX Sympozjum – Zakopane, 17-19.06.2024 r.

Tatrzańskie Sympozjum Naukowe to jedna z kluczowych inicjatyw Akademii Humanitas, która mocno wpisała się w tradycję naszej Uczelni. W tym roku spotkaliśmy się w Zakopanem już po raz trzydziesty. Jubileuszowa edycja zgromadziła wielu znamienitych gości, licznych naukowców, pedagogów i praktyków z różnych zakątków Polski oraz zagranicy. Współorganizatorami wydarzenia był Uniwersytet Rzeszowski, Akademia Sztuki Wojennej oraz Uniwersytet Bielsko-Bialski.


Sympozjum rozpoczęło się 17 czerwca uroczystym otwarciem, podczas którego przewodniczący Komitetu Naukowego, prof. zw. dr hab. Stanisław Palka, przywitał wszystkich uczestników i przedstawił historię trzydziestu lat spotkań tatrzańskich, podkreślając ich znaczenie dla rozwoju edukacji w Polsce. Prof. UwB dr hab. Anna Karpińska w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na fenomen Tatrzańskich Sympozjów Naukowych, który tworzą uczestniczący w nich ludzie. Prof. AH dr hab. Piotr Oleśniewicz, Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego XXX TSN zaprezentował miejsca obrad tatrzańskich oraz powstałe efekty publikacyjne. W ceremonii otwarcia udział wzięli również: Rektor Akademii Humanitas w Sosnowcu, prof. AH dr hab. Michał Kaczmarczyk, Dziekan Wydziału Humanistyczno-Społecznego Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, prof. dr hab. Ernest Zawada, Dyrektor Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego, prof. UR dr hab. Ryszard Pęczkowski oraz Zastępca Dyrektora Instytutu Działań Informacyjnych, Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie, prof. ASzWoj płk dr hab. Zbigniew Leśniewski.

Pierwszy dzień sympozjum obfitował w sesje plenarne, które prowadzone były przez wybitnych naukowców. Wśród prelegentów znaleźli się:

  • Ks. prof. dr hab. Marian Nowak z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego – „Edukacja jako przedsięwzięcie moralne”.
  • Prof. dr hab. Jerzy Nikitorowicz z Uniwersytetu w Białymstoku – „Edukacja międzykulturowa w kontekście odpowiedzialności tożsamościowej”.
  • Prof. dr hab. Bogdan Szulc, emerytowany profesor Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie – „I Zjazd pedagogiczny a współczesna edukacja”.
  • Prof. UŚ dr hab. Irena Polewczyk z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – „Polska logopedia w dynamice zmian. O zmianie paradygmatu w diagnozie i terapii logopedycznej”.
  • Prof. AH dr hab. Bożena Marzec z Akademii Humanitas – „Szkoła wobec tymczasowości”.
  • Prof. dr hab. Ernest Zawada z Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego – „Edukacyjne konteksty oddziaływania sztuki”.
  • Prof. zw. dr hab. inż. Waldemar Kaczmarek z Akademii Sztuki Wojennej w Warszawie – „Edukacyjne dylematy przygotowań obronnych społeczeństwa”.
  • Prof. UR Ryszard Pęczkowski z Uniwersytetu Rzeszowskiego – „Skutki depopulacji w systemie edukacji”.
  • Prof. UPJPII dr hab. Grzegorz Godawa z Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie – „Bliskość międzyludzka jako kategoria pedagogiczna”.
  • Dr Tomasz Wicha z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej – „Systemy szkolnictwa wyższego i nauki oraz oświaty i wychowania wobec zjawiska „bezstratnej kompresji” konfliktu politycznego we współczesnej Polsce”.
  • Dr Daniela Colonna-Kasjan z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu – „Muzyka jako medium komunikacji i nośnik znaczeń w procesie edukacji”.

Popołudniowe panele dyskusyjne pozwoliły na głębsze zanurzenie się w specyficzne tematy związane z edukacją. Dyskutowane były między innymi:

  1. Główne cele, zadania, treści, metody, formy i środki kształcenia na wszystkich etapach edukacji: stan aktualny i kierunki zmian – moderowany przez prof. dr. hab. Tomasza Majewskiego – Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie, prof. UŁ dr hab. Jolantę Kowalską – Uniwersytet Łódzki oraz dr Annę Pierzchałę – Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie.
  2. Procesy wychowania oraz kształcenia dzieci i młodzieży: wzmacnianie zjawisk korzystnych oraz zmniejszanie nasilenia zjawisk szkodliwych – pod przewodnictwem prof. UMCS dr hab. Teresy Parczewskiej – Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prof. UO dr hab. Zofii Remiszewskiej – Uniwersytet Opolski oraz dr Ewy Augustyniak – Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.
  3. Stan i uwarunkowania funkcjonowania głównych podmiotów procesów edukacyjnych: nauczycieli, uczniów, rodziców. Pożądane kierunki zmian – prowadzony przez prof. dr. hab. Stanisława Kowalkowskiego – Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie, prof. UO dr. hab. inż. Fabiana Andruszkiewicza – Uniwersytet Opolski oraz dr Barbarę Klasińską – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.
  4. Zmiany cywilizacyjne i ich wpływ na edukację – moderowany przez prof. UwB dr hab. Katarzynę Borawską-Kalbarczyk – Uniwersytet w Białymstoku, dr. Andrzeja Bogdańskiego – Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie oraz dr Sylwię Galanciak – Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
  5. Wyzwania „edukacji jutra” i ich zaspokajanie – pod przewodnictwem prof. UAM dr hab. Małgorzaty Kabat – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, prof. AB dr hab. Marzeny Ruszkowskiej – Akademia Bialska im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej oraz dr Bożeny Duszy – Uniwrrsytet Rzeszowski.
  6. Edukacja wczesnoszkolna jako podstawa „edukacji jutra” – prowadzony przez prof. UBB dr hab. Ewę Kochanowską – Uniwersytet Bielsko-Bialski, prof. UJD dr hab. Ewę Piwowarską – Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie oraz dr Magdalenę Wasylewicz – Uniwersytet Rzeszowski.

Sympozjum wzbogaciły certyfikowane warsztaty metodyczne „Cyberzaburzenia – czynniki rozwoju, diagnoza, terapia i profilaktyka”, prowadzone przez prof. AP dr. hab. Mariusza Z. Jędrzejko z Akademii Piotrkowskiej. Warsztaty te obejmowały tematy takie jak diagnoza, terapia oraz profilaktyka cyberzaburzeń, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnącego wpływu technologii cyfrowych na dzieci i młodzież. Warsztaty były bezpłatne i cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników, którzy otrzymali certyfikaty potwierdzające ich ukończenie.

Drugi dzień sympozjum, 18 czerwca, poświęcony był na Dzień Tatrzański. Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w zajęciach dydaktycznych w Tatrach, co stanowiło doskonałą okazję do połączenia teorii z praktyką oraz do integracji w pięknych okolicznościach przyrody. Uczestnicy mogli wybierać spośród kilku tras, które pozwalały na aktywne spędzenie czasu i wymianę doświadczeń w mniej formalnym otoczeniu.

Popołudnie drugiego dnia sympozjum ponownie obfitowało w panele dyskusyjne, które kontynuowały tematy rozpoczęte dnia poprzedniego. Każdy panel zakończył się owocnymi dyskusjami, które pozwoliły na wymianę myśli i doświadczeń między uczestnikami.

  1. Główne cele, zadania, treści, metody, formy i środki kształcenia na wszystkich etapach edukacji: stan aktualny i kierunki zmian – moderowany przez prof. ASzWoj dr hab. Ilonę Urych – Akademia Sztuki Wojennej w Warszawie, prof. AWL dr. hab. Krzysztofa Krakowskiego – Akademia Wojsk Lądowych we Wrocławiu oraz dr Barbarę Lulek – Uniwersytet Rzeszowski.
  2. Procesy wychowania oraz kształcenia dzieci i młodzieży: wzmacnianie zjawisk korzystnych oraz zmniejszanie nasilenia zjawisk szkodliwych – pod przewodnictwem prof. UJD dr hab. Aleksandry Siedlaczek-Szwed – Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie, prof. UJK dr hab. Agaty Chabior – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz dr Marleny Kaźmierskiej – Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
  3. Stan i uwarunkowania funkcjonowania głównych podmiotów procesów edukacyjnych: nauczycieli, uczniów, rodziców. Pożądane kierunki zmian – prowadzony przez prof. UMCS dr hab. Teresę Zubrzycką-Maciąg – Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, prof. UMCS dr hab. Danutę Wosik-Kawalę – Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz prof. UE dr hab. Barbarę Pabian – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
  4. Zmiany cywilizacyjne i ich wpływ na edukację – moderowany przez dr hab. Annę Krajewską – Uniwersytet w Białymstoku, prof. AP dr. hab. Mariusza Jędrzejko – Akademia Piotrkowska oraz dr Agatę Jopkiewicz – Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.
  5. Wyzwania „edukacji jutra” i ich zaspokajanie – pod przewodnictwem prof. dr. hab. Rafała Majznera – Uniwersytet Bielsko-Bialski, prof. UO dr hab. Eugenii Karcz-Taranowicz – Uniwersytet Opolski oraz prof. AH dr hab. Bożeny Marzec – Akademia Humanitas.
  6. Edukacja wczesnoszkolna jako podstawa „edukacji jutra” – prowadzony przez prof. UwB dr hab. Annę Józefowicz – Uniwersytet w Białymstoku, dr. Michała Kowalewskiego – Uniwersytet Łódzki oraz dr Ewelinę J. Konieczną – Uniwersytet Opolski.

Sympozjum zakończyło się 19 czerwca podsumowaniem prowadzonym przez liderów paneli dyskusyjnych oraz przewodniczących Komitetu Naukowego i Organizacyjnego. Dyskusje te były niezwykle owocne i pozwoliły na wypracowanie nowych kierunków działań na przyszłość. Prof. zw. dr hab. Stanisław Palka przedstawił również wstępne założenia i koncepcje na XXXI Tatrzańskie Sympozjum Naukowe.

XXX Jubileuszowe Tatrzańskie Sympozjum Naukowe „Edukacja jutra” było nie tylko okazją do refleksji nad przeszłością i teraźniejszością edukacji, ale również platformą do wymiany myśli i doświadczeń, które z pewnością wpłyną na przyszłość edukacji w Polsce i na świecie. Sympozjum, które zgromadziło wybitnych naukowców i praktyków, przyczyniło się do pogłębienia wiedzy i zrozumienia wyzwań stojących przed współczesnym systemem edukacji. Spotkanie w Zakopanem umocniło również więzi między uczestnikami, co może zaowocować dalszą współpracą naukową i praktyczną w przyszłości.

 

Galeria zdjęć z przebiegu XXX TSN >>

Film – Podsumowanie XXX Tatrzańskiego Sympozjum Naukowego  >>